Stress en Burnout

 

Uit: “Omgaan met stress en burnout” van Bart Verkuil en Arnold van Emmerik:

 

Stress en burnout:

Stress is een onderdeel van ons oeroude overlevingsmechanisme en helpt ons om snel te reageren op                    bedreigende situaties. Er bestaan twee vormen van stress:

gezonde stress en ongezonde stress.

 

Gezonde stress helpt ons om goed te presteren en is kortdurend. Wanneer de stressreactie aanhoudt, kan dit leiden tot lichamelijke en psychische klachten. We spreken dan over ongezonde stress.

Stressvolle gebeurtenissen zijn op te delen in:

alledaagse problemen                                                                                                                                                                –  levensgebeurtenissen                                                                                                                                                                –  traumatische ervaringen

Het effect van stress op onze lichamelijke en psychische gezondheid hangt af van de intensiteit, de duur en de manier waarop we stress hanteren.

Je persoonlijkheid speelt een belangrijke rol in het ontstaan van stress. Als je van nature erg onzeker bent, denk je sneller dat je niet kunt omgaan met een gebeurtenis en ervaar je vaker stress.

Ongezonde stress op het werk kan leiden tot een burnout. Je bent dan erg moe, cynisch en onzeker over wat je kunt.

Ongezonde stress en burnout hebben vaak een negatieve invloed op je relaties, b.v. je partner.

 

Wat helpt:

Er zijn verschillende manieren waarop je ongezonde stress kunt voorkomen en bestrijden. Je moet echter wel eerst inzien en accepteren dat je last hebt van ongezonde stress.

Ontspanningstechnieken, cognitieve technieken (welke gedachten, verwachtingen en opvattingen maken je gestrest) en je assertiviteit vergroten (nee leren zeggen) helpen.

 

Herken je je zelf in een of meerdere aspecten, neem dan eens contact op om te zien wat ik voor je kan betekenen.